آغاز امامت و ولایت آقا امام زمان(عج)
نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) در حقیقت امتداد غدیر، بلکه خود غدیری دیگر است.
نهم ربیعالاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلکه آغاز دورهای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار میآید.
مسأله خلافت و امامت در اسلام، تنها بر اساس لیاقت و شایستگی افراد بوده و سن و سال هیچ تأثیری نداشته است. پیامبر اکرم (ص) در سال سوم هجرت بعد از دعوت خویشان خود به اسلام، علی (ع) را که نوجوانی پیش نبود به خلافت و وصایت منصوب کرد و به قوم خود دستور داد که از او اطاعت کنند. همچنین در واقعه مباهله با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسین(ع) را در حالی که کودک بودند به همراه خویش برد.
شیخ مفید در اینباره مینویسد: پیامبر همراه حسنین در حالی که طفل بودند با نصارا مباهله کرد. بعد از آن، این امر هیچگاه سابقه نداشت. این وقایع و شواهد بسیار دیگر تاریخی، دلایلی است که امامت حضرت ولیعصر(عج) را در سن کودکی تأیید میکند.
قرآن مجید در آیه 12 سوره «مریم»، درباره نبوت حضرت عیسی(ع) میفرماید: «ای یحیی تو کتاب آسمانی را به قوت فراگیر و ما فرمان نبوت در کودکی به او دادیم»، هم چنین خداوند در همان سوره با اشاره به سخن گفتن حضرت عیسی (ع) در گهواره، نبوت او را تأیید میکند.
فخر رازی در تفسیر خود درباره حکمی که خداوند به حضرت یحیی داد میگوید: «مراد حکم، همان نبوت است؛ زیرا خداوند عقل او را در کودکی محکم و کامل کرد و به او وحی فرستاد و این بدان جهت است که خداوند، حضرت یحیی و عیسی(ع) را در کودکی به رسالت مبعوث کرد، برخلاف حضرت موسی(ع) و محمّد(ص) که در بزرگسالی مبعوث شدند؛ از این رو چه مانعی دارد که خداوند این دوران را بر عدهای کوتاه سازد و حضرت مهدی(عج) را در کودکی حکمت و امامت عنایت فرماید.
چرا کودک امام باشد؛ چه ضرورتی دارد که امام، کودک باشد؟ این امر برای آن است که بدانیم، امامت، از سوی خداست؛ چراکه اگر امامان تنها در بزرگسالی به مقامت امامت میرسیدند ممکن بود تصور شود مقامات و کمالات آنان، اکتسابی است؛ اما با امامت کودک چنین گمانی برده نمیشود، اگر طفلی، به فضیلت امامت رسید، بدون شک مییابیم که او از سوی خداوند متعال به چنین مقامی رسیده است.
از سوی دیگر، این امر برای آن است که بدانیم مقام و منزلت، بر اساس لیاقت است نه بزرگی سن، چنانکه در تاریخ زندگی پیامبر (ص) آوردهاند که ایشان فرماندهی سپاه خود را به اُسامه بن زید که جوانی 19 ساله بود واگذار کردند در حالی که عدهای از صحابه به برکناری او معتقد بودند، پیامبر بهدلیل لیاقت او، به فرماندهیاش اصرار داشت.
امامت، یعنی نایب شدن از پیامبر و پذیرش ریاست بر تمام اشیا و موجودات، با شروطی پدید میآید که نمیتوان آنها را از راه رنج، ریاضت، عبادت و تحصیل در تمام عمر به دست آورد. پس تعیین امامت فقط با خداوند عزوجل است که هر که را خواست تربیت کند، حکمت بیاموزد و قابل ریاست و امامت کند؛ البته در نزد خداوند، انسان کوچک و بزرگ در این مسئله یکسان است.
نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) در حقیقت امتداد غدیر، بلکه خود غدیری دیگر است. باید در این چنین روزی با امام زمان(عج) بر اساس مفاد روایات و دعاها بهویژه دعای «عهد» پیمانی دوباره بست معرفت، محبت، ولایت و اطاعت برخی از اصول این پیمان نسبت به حضرت صاحبالزمان(عج) است.
ولایت امامزمان(عج) بهعنوان سرپرستی و حاکمیت وی بر افراد جامعه هست و این ولایت رکن و اساس دین است؛ همچنین کلید گشایشگر و راهنمای انسان مسلمان در همه ابعاد دین است.
معرفت، محبت و ولایت امام (عج)، زمینهساز عهد و پیمان با ایشان است، چراکه عشق و ولایت بدون مسوولیتپذیری، هوسی بیش نیست. عهد، التزام و نوعی تعهد پذیری در مقابل شخص یا کاری است و باید خود را به وظایفی که نسبت به امامزمان(عج) داریم ملتزم سازیم و با ایشان برای انجام آرمانهایش عهد ببندیم و کسانی میتوانند در عصر ظهور به این عهدها عمل کنند که در عصر غیبت به پیمان خود با امام عصر (عج) عمل کرده باشند. عهد و اطاعت، تجلی و نمود عشق و محبت است و زمینهسازی برای ظهور ایشان، بسط عدالت و فرهنگ عدل پذیری در جامعه و نهادینه کردن آن است.
- ۹۲/۱۰/۲۲