منتظران فرهیخته

قال رسول الله (ص): بهترین کار امت من انتظار فرج است.

منتظران فرهیخته

قال رسول الله (ص): بهترین کار امت من انتظار فرج است.

منتظران فرهیخته

این وبلاگ،ان شاء الله اطلاعات تمامی منتظران حضرت مهدی موعود(عج) را به کمک شما دوستان عزیز در مورد چگونگی انتظار فرج و استوار ماندن ایمان در دوره ما ارائه می دهد.
اللهم عجل لولیک الفرج:
الهی آمین

منتظر حقیقی چگونه باید باشد؟

پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۵۲ ب.ظ

نباید برای آمدن امام وقت مشخص کرد و اگر کسی را دیدیم که برای ظهور امام وقت مشخص کرد تکذیبش کنیم . چرا که از این کار در روایات اهل بیت (علیه السلام) به شدت نهی شده و مکرر فرموده اند: کذب الوقاتون.

 

در این مقاله به مجموعه ای از وظایف و تکالیف که باید عملی شود تا یک فرد، منتظر حقیقی مولا و امام خود باشد اشاره می کنیم:

اطاعت و پیروی از نایب امام زمان (علیه السلام)

یکی از مهمترین وظیفه شیعه در عصر غیبت گوش دادن به فرمان نماینده و نایب امام عصر است، به این معنا که در تمام کارها و حوادث که در صورت حضور امام، با نظارت و ولایت او انجام میگرفت. در عصر غیبت باید با نظارت فقیه جامع الشرایط انجام گیرد.

چنانکه خود امام زمان (علیه السلام) در پاسخ به نامه اسحق بن یعقوب فرمود: و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله: در حوادث واقعه به راویان حدیث ما مراجعه کنید، چرا که آنان حجت و نماینده من ومن حجت خدا می باشم.

امام عسکری (علیه السلام) نیز درضمن توقیعی، مردم را به فقها ارجاع داده و فرموده است: مقلد و تابع بی چون و چرای فقیه جامع الشرایط باشید.

امام صادق (علیه السلام) هم فرمود: من فقها را حاکم بر شما قرار دادم و آنها منصوب ما هستند و شما موظفید در زمانی که به ما دسترسی ندارید، به آنها رجوع کرده، و به گفته آنها عمل کنید و ابداً حق رد قول آنها را ندارید، چرا که رد آنها رد ماست و رد ما رد خداست.

بنابراین، یکی از وظایف مسلم شیعه طبق دستور ائمه هدی (علیه السلام) اطاعت از فقها در تمام شئون زندگی، اعم از زندگی فقهی. عبادی، اجتماعی و سیاسی و ... است و این چیزی است که خود حضرت فرمانش را صادر فرموده است اینجاست که صحت قول به ولایت فقیه اثبات می شود.

 

انتظار فرج آن حضرت

از جمله وظایف شیعه انتظار ظهور و فرج آن حضرت است. در این مورد روایات بسیاری وارد شده است، گرچه مسأله انتظار، همانند سایر واژه های اسلامی از قبیل: زهد، توکل و صبر و ... مورد سوء استفاده قرار گرفته و به معنای واقعی و مثبت خود بکار گرفته نشده، غالباً انتظار به معنای منفی آن رواج دارد .

سیدعبدالکریم کفاش، هفته ای یک مرتبه به محضر آن حضرت مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست. در یکی از تشرفاتش، حضرت از او می پرسند: سیدعبدالکریم! اگر ما را نبینی چه خواهد شد؟ پاسخ می دهد: آقا حتما می میرم. حضرت در پاسخ فرمودند: " اگر چنین نبودی ما را نمی دیدی"

‌ترک توقیت

نباید برای آمدن امام وقت مشخص کرد و اگر کسی را دیدیم که برای ظهور امام وقت مشخص کرد تکذیبش کنیم . چرا که از این کار در روایات اهل بیت (علیه السلام) به شدت نهی شده و مکرر فرموده اند: کذب الوقاتون.

 

‌‌رعایت حقوق امام زمان (علیه السلام)

از جمله وظایف، آن است که حقوق حقه امام زمان (علیه السلام) را نادیده نگیریم ، به عنوان مثال خمس , از جمله حقوق مالی آن حضرت است که بر عهده صاحبان ثروت و مکنت قرار دارد ، حقی که از جمله فروع دین است و بر هر فرد لازم است برای خود حساب سال مالی داشته باشد و در پایان هر سال به حساب مالش برسد و اگر مازاد بر موونه زندگی خود داشت باید خمس آن را به دست نواب عام آن حضرت و یا به اجازه آنها به مصرف برساند ، ولی متأسفانه اکثریت جامعه شیعه اهل حساب سال مالی نیستند و اهل سنت به تبعیت از خلفای مورد قبول خود اساساً به خمس معتقد نیستند .

البته حقوق امام بر رعیت منحصر به حقوق مالی نیست، حقوق مالی یکی از حقوق هاست .

چنانکه حضرت علی (علیه السلام) فرمود: اما حق من بر شما این است که در بیعت خویش با من وفادار باشید و در آشکار و نهان خیرخواه من باشید و هر وقت شما را بخوانم اجابت کنید و هرگاه فرمان دادم اطاعت نمایید.

چنانکه ملاحظه می کنید امام (علیه السلام) در این چند جمله به چهار حق اساسی اشاره فرموده است . همین که معتقد به امامت امام عصر شدیم باید برای همیشه بر این عقیده باقی بمانیم، بادهای تند مخالف ما را نلرزاند و دعوتهای باطل ما را از مسیر امامت منحرف نکند و تنها در جلسات و از دیدگاه مردم طرفدار امام زمان نباشیم ، بلکه در پنهانی نیز به آن حضرت عشق بورزیم و برای سلامت و تعجیل فرجش دعا کنیم ، نسبت به دوستانش دوست و در مقابل دشمنانش بایستیم ، چنان آماده و مهیا شویم که هر ساعت آن امام همام صدای انا بقیته الله سر دادند و ما فهمیدیم که امام نیاز به یار و یاور دارد ، فوراً اجابت کنیم.

از جمله وظایف، آن است که حقوق حقه امام زمان (علیه السلام) را نادیده نگیریم ، به عنوان مثال خمس , از جمله حقوق مالی آن حضرت است که بر عهده صاحبان ثروت و مکنت قرار دارد ، حقی که از جمله فروع دین است و بر هر فرد لازم است برای خود حساب سال مالی داشته باشد و در پایان هر سال به حساب مالش برسد و اگر مازاد بر موونه زندگی خود داشت باید خمس آن را به دست نواب عام آن حضرت و یا به اجازه آنها به مصرف برساند

در عصر غیبت نسبت به دستوراتش لبیک گویان بوده و تمامی فرمانش را اطاعت کنیم و سرانجام حق امام بر رعیت تسلیم بی چون و چرا در برابر او و مطیع محض بودن است .اللهم و فقنا لما تحب وترضی.

 

رعایت ادب در همه موارد

امامی که واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است، نامش محترم و یادش بسیار گرامی است. او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست. روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر کس که به مرتبه ای از مراتب کمال می رسد ، از پرتو عنایات حضرت حق است که از مسیر امامت به او رسیده است.

 

عشق و علاقه نسبت به حضرت

سیدعبدالکریم کفاش، هفته ای یک مرتبه به محضر آن حضرت مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست. در یکی از تشرفاتش، حضرت از او می پرسند: سیدعبدالکریم! اگر ما را نبینی چه خواهد شد؟ پاسخ می دهد: آقا حتما می میرم. حضرت در پاسخ فرمودند: " اگر چنین نبودی ما را نمی دیدی."

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی