منتظران فرهیخته

قال رسول الله (ص): بهترین کار امت من انتظار فرج است.

منتظران فرهیخته

قال رسول الله (ص): بهترین کار امت من انتظار فرج است.

منتظران فرهیخته

این وبلاگ،ان شاء الله اطلاعات تمامی منتظران حضرت مهدی موعود(عج) را به کمک شما دوستان عزیز در مورد چگونگی انتظار فرج و استوار ماندن ایمان در دوره ما ارائه می دهد.
اللهم عجل لولیک الفرج:
الهی آمین

نکند به این بلاها مبتلا شویم...

پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۲، ۰۳:۴۰ ب.ظ

چرا امتحان به وسیله ی غیبت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکی از شدیدترین امتحانات است؟

یکی از حکمت‏ها و اسرار غیبت و پنهان زیستی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امتحان و آزمایش انسان‏ها - به ویژه شیعیان - است. آنان در این ابتلا و آزمون، باید پای‏بندی و باور عمیق خود به مهدویت و میزان اخلاص و علاقه ی خود را نشان دهند. 

غیبت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شباهت‏هایی با غیبت سایر پیامبران دارد؛ به ویژه این که آنها نیز دارای غیبت کوتاه مدت یا طولانی مدت بودند. خداوند همان‏طور که با غیبت پیامبران، امت آنان را آزمایش، می‏خواهد امت اسلامی را نیز بیازماید و شاید این برابری طول غیبت خاتم‏الاوصیاء با غیبت مجموع پیامبران، برای این باشد که می‏خواهد این امت را با آزمایش‏هایی سخت‏تر از آزمون آنها، بیازماید.

از روایات مختلف، به دست می‏آید که مۆمنان در دوره ی غیبت، گرفتار آزمایش‏های بزرگی خواهند شد؛ چنان که امت‏های قبلی نیز دچار آزمون‏ها و ابتلاهای مختلفی بودند. در قرآن آمده است: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ؛1آیا مردم گمان می‏کنند همین که به زبان بگویند ایمان آوردیم، دست از سر آنها بر می‏داریم و آزمایش نمی‏شوند؟ مردمی را که قبل از ایشان بودند نیز آزمودیم و خداوند می‏داند که چه کسانی راستگو و چه کسانی دروغگویند و در امتحان، درست یا نادرست از آب در آیند...».از آن جایی که غیبت طولانی می‏شود، عده‏ای از مردم، دچار تردید، حیرت و... می‏شوند و از باور به ظهور منجی موعود، برمی‏گردند. این آسیب‏ها و عوامل مشکل‏زا در عصر غیبت، عبارتند از:

1. حیرت و سرگردانى؛ امام عسکرى «علیه السلام» فرمود: «بدانید که فرزندم غیبتى خواهد داشت که نادانان، در آن دچار سرگردانى مى‏شوند؛ و آنها که براى ظهورش از پیش خود وقت تعیین مى‏کنند، به دروغ گویى مى‏افتند» اثبات الهداة، ج 3، ص 482، ح 189».. ابن عباس نیز گفته است: «پس از یک غیبت طولانى و حیرت ظلمانى، ظاهرمى شود» یوم الخلاص، ج 1، ص 346 ؛ الزام الناصب، ص 62..

امام صادق«علیه السلام» فرموده است: «... جداً مورد آزمایش قرار مى‏گیرید تا جایى که مردم مى‏گویند: مهدى، مرده یا کشته شده است؛ اگر زنده است، پس کجا است و چه مى‏کند؟! چشمان مۆمنان بر او مى‏گریند و همچون کشتى طوفان زده، به اضطراب مى‏افتند؛ به جز کسانى که خداوند از آنان پیمان گرفته و به دم الهى یاریشان کرده، کس دیگرى رستگار نخواهد شد

2. گمراهى و ضلالت ؛ یعنى در این دوران، عده‏اى از مردم از مسیر حق برگشته، دچار انحراف و گمراهى مى‏شوند و از هدایت‏هاى الهى باز مى‏مانند، پیامبر اکرم«ص» فرموده است : «تکونُ له غیبة و حیرة تَضِلُّ فیها الأمم»؛ کشف الغمة، ج، ص 311 ؛ بحار الانوار، ج 51، ص 72. ؛ «براى او غیبت و براى امت حیرتى خواهد بود که خیلى‏ها در آن دوران گمراه خواهند شد».

سدیر مى‏گوید : امام صادق «علیه السلام» فرمود : «...واى بر شما! در کتاب جَفر نظر انداختم... و در ولادت قائم ما و غیبت او و طولانى شدن آن و مدت عمر وى، تأمّل کردم و دیدم که مردم با ایمان، گرفتار بلاها و مصیبت‏ها هستند و به جهت طولانى شدن دوران غیبت، در دل‏هایشان شک و تردید راه مى‏یابد و بیشتر آنها از دینشان بر مى‏گردند...» اثبات الهداة، ج 3، ص 475، ح 162..»

3. قساوت و تیره شدن دل‏ها؛ به جهت طولانى شدن غیبتش، دل‏ها سخت و تیره مى‏شود و جز آنها که خداوند ایمان به او را در قلوب‏شان نشانده و به دم الهى یاریشان کرده است، کسى دیگر بر اعتقاد او باقى نماند» اثبات الهداة، ج 3، ص 488، ح 20..»

4. عدم تحمل و بردبارى؛ امام صادق«علیه السلام» نیز فرموده است: «شتاب مردم براى این کار آنان را هلاک مى‏سازد. خداوند براى شتاب مردم، شتاب نمى‏کند؛ براى این امر، مدتى هست که باید پایان پذیرد. اگر مدت آن سرآید، نه ساعتى جلو مى‏افتد و نه ساعتى تأخیر مى‏شود» اصول کافى، ج 1، ص 369 ؛ الغیبة النعمانى، ص 158»

5. شک در حیات و زنده بودن حضرت ؛ امام صادق«علیه السلام» فرموده است: «... جداً مورد آزمایش قرار مى‏گیرید تا جایى که مردم مى‏گویند: مهدى، مرده یا کشته شده است؛ اگر زنده است، پس کجا است و چه مى‏کند؟! چشمان مۆمنان بر او مى‏گریند و همچون کشتى طوفان زده، به اضطراب مى‏افتند؛ به جز کسانى که خداوند از آنان پیمان گرفته و به دم الهى یاریشان کرده، کس دیگرى رستگار نخواهد شد» اثبات الهداة، ج 3، ص 473، ص 154..»

6. دشوارى حفظ ایمان؛ شدت‏ها و پیشامدهاى ناگوار و تحوّلاتى که روى مى‏دهد، مردم را زیر و رو کرده و حفظ ایمان و استقامت در این راه را دشوار مى‏سازد و ایمان افراد در مخاطرات سخت واقع مى‏شود!

امام باقر«علیه السلام» فرموده است: «بعد از غیبت و حیرت ظاهر مى‏شود؛ در این دوران تنها کسانى بر دین خود ثابت مى‏مانند که در ایمان خود، مخلص و با روح یقین همراه باشند و آنان کسانى‏اند که خداوند از آنها درباره ولایت ما پیمان گرفته و در دل آنها، ایمان را مستقر ساخته و آنها را با روحى از خود تأیید کرده است» کشف الغمة، ج 3، ص 311 ؛ منتخب الاثر، ص 229..

7. کمبودها و نارسایى‏هاى زندگى؛ یکى از امتحانات مردم در عصر غیبت و ابتلائات شدید آنان، گرانى، کسادى، مرگ و میر، جنگ‏ها، کمى محصولات کشاورزى، دچار شدن به پادشاهان ستمگر و... است.

امام صادق«علیه السلام» خطاب به محمد بن مسلم فرمود: «پیش از قیام قائم(عج)، نشانه‏هایى است که خداوند آنها را ظاهر خواهد ساخت». محمد بن مسلم پرسید: آنها چیست؟ فرمود: خداوند آنها را چنین بیان فرموده است:

« وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ »؛ بقره (2)، آیه 155..

« لنبلونّکم»؛، یعنى امتحان مى‏کنیم شما مۆمنان را قبل از خروج قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

«بشى من الخوف»؛ یعنى، به وسیله پادشاهان... در آخر سلطنت آنها.

«والجوع» یعنى، با گرانى قیمت‏ها. «و نقص من الاموال»؛ یعنى، با کسادى تجارت و کمى درآمد». «و الانفس»؛، یعنى، با کمى رشد زراعت.

«و بشّر الصابرین»؛، یعنى، نوید بده در آن زمان، صبر پیشگان را با ظهور قائم و آن بعد از یک فتنه سخت و کمرشکن است که هر دوستى و خویشى را درهم مى‏ریزد. همسایه به همسایه‏اش هجوم برده، گردنش را مى‏زند! در چنین روزگارى، به زمین بچسبید و دست و پاى خود را تکان ندهید» ارشاد، شیخ مفید، ص 340؛ الغیبة النعمانى، ص 132.. و نیز فرموده است : «ترس اهل عراق و بغداد را احاطه مى‏کند و مرگ ناگهانى و پیاپى در آنجا شایع مى‏شود و کمبود در اموال، اشخاص و میوه‏ها ظاهر مى‏شود و زراعت کمتر رشد مى‏کند» یوم الخلاص، ج 1، ص 338..

غیبت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شباهت‏هایی با غیبت سایر پیامبران دارد؛ به ویژه این که آنها نیز دارای غیبت کوتاه مدت یا طولانی مدت بودند. خداوند همان‏طور که با غیبت پیامبران، امت آنان را آزمایش، می‏خواهد امت اسلامی را نیز بیازماید و شاید این برابری طول غیبت خاتم‏الاوصیاء با غیبت مجموع پیامبران، برای این باشد که می‏خواهد این امت را با آزمایش‏هایی سخت‏تر از آزمون آنها، بیازماید

نتیجه گیرى:

با توجه به این آسیب‏ها و چالش‏ها، روشن مى‏شود که در عصر غیبت، امتحان و آزمون انسان‏ها بسیار دشوار است و آنان باید از این مراحل سخت و طاقت فرسا عبور کنند و میزان پایبندى، باورمندى، بردبارى و استقامت خود را نشان دهند. به یقین در دورانى که احتمال سرگردانى، گمراهى، تردید و برگشت از اصل مهدویت، قساوت و دلمردگى، بى‏اعتمادى به آموزه‏هاى دینى، انحراف و فسادگرى، هواپرستى، مشکلات و کمبودهاى زندگى، اختلافات و دشمنى‏ها، دروغ گویى و ناراستى، ضعف و سستى در دین دارى و... بیشتر از هر عصرى وجود دارد؛ باید متدینان و یکتا پرستان در اعتقاد خود به منجى موعود، استوار و پابرجا باشند و از این آزمون سخت، سربلند بیرون آیند. بر این اساس است که پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله» فرمود: «...کسانى که در دوره غیبت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر اعتقاد به او استوار هستند، از کبریت احمر نایاب‏ترند. جابر بن عبداللَّه انصارى بلند شد و گفت: اى رسول خدا! آیا فرزندت قائم غیبت خواهد کرد؟ فرمود: آرى به خدا قسم؛ «وَ لِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَمْحَقَ الْکافِرِینَ»؛ آل عمران (3)، آیه 141. ؛ «خداوند مۆمنان را جداً مى‏آزماید و کافران را از میان بر مى‏دارد» اثبات الهداة، ج 3، ص 461، ح 107..

باید براى رستگارى و موفق شدن در این آزمایش‏ها، تلاش کرد و آن گونه که در روایات آمده، رستگارى کامل جز براى دینداران ناب و مخلص و کسانى که جانشان با یقین در آمیخته و اعتقادشان محکم و شناختشان از نادانى‏ها و نادرستى‏ها پیراسته شده است ؛ براى کسى دیگر میسّر نیست.

فقط با داشتن چنین شرایط و حالاتى است که بنده پروردگار، به قضاى الهى و حکم پروردگار در تمام امور، خشنود است و نسبت به غیبت و دیگر مسائل مربوط به آن هیچ شک و تردیدى به دل راه نمى‏دهد و بر اعتقاد به امامت امام غایب استوار و ثابت مى‏ماند و همیشه یاد او را در دل دارد و این چیزها جز با تلاش پیگیر و حرکت در راه بندگى حقیقى و خالصانه، از راه دیگرى به دست نمى‏آید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی